Oddajemy w Państwa ręce publikację Fundacji Punkt Widzenia, stanowiącą podsumowanie badań przeprowadzonych w ramach projektu„Równia literacka”.
„Równia literacka” jest wynikiem refleksji nad konstruowaniem „męskości”/„kobiecości” oraz refleksji nad wpływem, jaki na życie osobiste i społeczne wywiera przyjęcie ich jako elementów indywidualnej tożsamości.
Literatura jest jednym z kanałów, którym konstrukty płciowe są przekazywane, a jednocześnie podtrzymywane. Ze względu na proces socjalizacji do ról płciowych szczególnie istotne jest świadome dobieranie i interpretowanie lektur szkolnych. Dlatego w niniejszym projekcie analizowaliśmy lektury w szkole podstawowej i gimnazjalnej z perspektywy równości płci, starając się odpowiedzieć na pytanie jaki jest wizerunek chłopca, a jaki dziewczynki w literackim świecie, do którego zapraszani są uczniowie. Zadając pytanie o wzorce osobowe dla chłopców i dla dziewczynek przeprowadziliśmy również konkurs, w którym uczniowie/uczennice wybierali swoich ulubionych bohaterów literackich i uzasadniali swój wybór.
Dodatkowo w ramach projektu stworzyliśmy listę pozycji książkowych przedstawiających mężczyzn i kobiety nieste- reotypowo oraz scenariusze lekcji języka polskiego uwzględniające perspektywę płci. Materiały te udostępniamy na stronie fundacji: www.punktwidzenia.org.pl
Projekt„Równia literacka”został zrealizowany przez Fundację Punkt Widzenia w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z funduszy EOG. Za wsparcie w realizacji projektu dziękujemy Fundacji Batorego – operatorowi programu.
Życzymy Państwu ciekawej i inspirującej lektury.
Zespół projektu Równia Literacka.
Link do pobrania publikacji: http://www.punktwidzenia.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/Raport-Męskość-i-Kobiecość-w-lekturach-szkolnych1.pdf
Powrót do Aktualności →
Kategoria: Newsy od NGO, Zdobądź wiedzę!